Vad lider jag av?

Jag funderade över en sak igår, eller jag funderade över flera grejer men bland annat det här med hetsätningsstörning. Det innebär ungefär att man upplever en oförmåga att kontrollera sig själv och att man intar mycket stora mängder mat/godis m.m. under en kortare tid.

Jag har läst en hel del om denna störning och egentligen så vet jag inte om jag faller under den kategorin. Andra kan trycka i sig mat, godis, mackor och glass men för mig blir det oftast bara stora mängder godsaker. Jag vill inte romantisera det hela men ungefär såhär går det till: Jag bara känner att jag vill ha något gott, oftast är det inte särkillt planerat utan blir rätt spontant. Om det är lite smygande med i spelet så gör det på något sätt det hela mer lockande. Sen beger jag mig iväg och kan gå till 3 olika butiker bara för att jag skäms för allt jag tänker handla. Sedan kryper jag upp i min soffa och dukar upp allt, häller allt godis i en jättestor skål och äter tills jag mår illa. Jag ska bli nästan spyfärdig, då är jag nöjd. Oftast så är det så mycket godis så jag omöjligt kan äta upp allt vilket brukade resultera i att jag fortsatte igen på morgonen. Så illa är det inte riktigt längre och jag får väl glädjas åt mina framsteg.

Men frågan är alltså hur jag egentligen ska gradera mina dagar? Överäter jag eller hetsäter jag? För mig känns det som att det är den aktiva handlingen som är en del i hetsätandet. När jag gör ett val att gå till 3 butiker och sen bara trycka i mig så mycket jag kan, det är ett hetsätningsbeteende för mig. Alla gånger kanske det inte är MÄNGER med godis men det är absolut inte ett normalt beteende...

Ni förstår säkert att jag inte klarade gårdagen heller men jag tänker gradera den som en överätningsdag.

Dagens uppgifter
Dag 14: 4 vita dagar, 4 normala dagar, 4 överätardagar, 1 hetsätningsdagar
Steg: Inga uppgifter
Träning: 50 min spinning i vardagsrummet




Kommentarer
Postat av: ellen

SVAR: tack för att du delar med dig och jag kan delvis känna igen mig i det du berättar. Min farmors man är äldre än henne och dessutom sjuk medan min farmor är frisk. Jag är också lillgammal vilket jag trivs bra med och det känns skönt att äntligen kunna vara sig själv mer än vad jag kunder när jag var ihop med en jämnårig.

2011-05-25 @ 12:52:40
URL: http://ellencsordas.se
Postat av: lovisa

sv: haha ajdå de ät inte så kul:P

2011-05-25 @ 13:51:11
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: JD | sextiofem kilo ska bort

sådär hade jag med förut, hetsåt, överåt, allt!

nu kan jag inte.. eller jo, hetsa kan jag mår jätte dåligt efter :/

vet inte hur jag skulle fått bort detta utan op!



all lycka till dig, för du är bra :D

2011-05-25 @ 14:45:02
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: n00bis

Har själv försökt hitta vilken kategori jag tillhör, när det gäller det mesta faktiskt. Nu kör jag på och struntar i att försöka placera mig i olika fack. Om du är osäker så slå ihop hets- & överätning till en =) pepp pepp

2011-05-25 @ 22:00:39
URL: http://overviktig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0