Ätstörningprat

Risk för ett långt inlägg efter mitt möte på ätstörningsmottagningen igår.

 

Jag och Cissi pratade bland annat om att jag är rädd för att hon ska ”kasta ut mig”. Vi har pratat om det förut och hon undrar varför jag är rädd för att jag inte ska få fortsätta att gå där. Jag tror att det handlar om en känsla av att man bara har X antal gånger på sig att bli bra och händer det inte så vill dom att man ska avsluta… eller ja lite så. Jag har många tankar som snurrar i mitt huvud. Cissi sa dock att så inte är fallet och hon undrar varför jag inte tror att jag är värd den här möjligheten. Det blev faktiskt en tankeställare för mig. Jag ser mig själv som en ganska egoistisk person men här verkar det inte riktigt vara så. Tänk vad man lär sig. Jag ska iaf försöka intala mig att jag är värd det här.

 

I övrigt pratade vi om att jag är missnöjd över att jag inte blir bra, att jag haft en del samtalskontakter men jag blir ju inte frisk! Då sa Cissi att det inte handlar om något magiskt som ska hända utan det är en process och bitvis sker små förändringar. Och ja, det kan jag väl köpa men jag måste bli bättre på att se de små positiva sakerna!

 

Vi pratade även om kontroll. För mig känns det som att köpa och äta godis och glass m.m. är mitt sätt för absolut kontroll. Ingen kan säga åt mig vad jag ska göra och jag bestämmer över mig själv totalt! Men fan va dumt det är, tänk om man kunde känna så inför något annat, som typ att städa! Men, men det är väl olika det där. Men faktum är att jag äter med känslorna, t.ex. har jag en tuff uppgift framför mig på jobbet -vill jag äta, är jag hemma och vill ha en lugn kväll så -vill jag äta, är jag ledsen för att någon sårat mig – vill jag äta. Den befrielsen och den upprymdheten som jag känner när jag får gå loss i butiken och sedan i godisskålen är något av en euforisk känsla… tyvärr.

 

Vi avslutade med att prata om att framöver skulle jag vilja lägga upp det så att vi har både den här ”bubbeldelen” när man bara får prata av sig men jag vill även ha en mer aktiv del där vi verkligen arbetar med verktyg för hur jag ska ta mig vidare.

 

Nu går hon på semester så jag har faktiskt inte någon ny tid förens i slutet på augusti.


Kommentarer
Postat av: Tomtan

Du är stark!!!! Du fixar de här!!!!!

2012-07-19 @ 20:00:47
URL: http://entomtastankar.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Tankens kraft är stark! Tänk på det!

kram, pernilla be

2012-07-19 @ 23:31:54
URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Helen Holmberg

Tack! Vi hade verkligen tur med vädret, regnade lite lätt när vi var inne på köpcentrumet och regnet hängde i luften första halvtimmen vi gick i Old town inne i Lubeck. Sen kom solen.. Underbart!!

Borde bli bättre på att kommentera din blogg känner jag, läser dina inlägg via google reader regelbundet. Är bara så svårt när jag själv saknar min egna inre styrka för tillfälet, svårt ge när man inte orkar ge sig själv en styrkande puffning. Men du har mitt stöd och omtanke med dig varje dag.

2012-07-20 @ 01:02:46
URL: http://www.helenholmberg.se
Postat av: Tigerhonan - Min väg till ett hälsosammare liv

Tack så mycket :)

2012-07-20 @ 10:01:54
URL: http://www.tigerhonan.net
Postat av: Linda

Jag tycker det var bra att ni hade det samtalet där hon fick fråga dig så rent ut så du kunde börja fundera på det. Jag håller med, det är en process, men du är i den i alla fall =D

2012-07-21 @ 00:27:26
URL: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0