Dags att börja jobba

Idag hände det grejer på mitt samtal på ätstörningsmottagningen! Nu börjar vi röra i grytan ;)
 
Jag vet inte riktigt var jag ska börja men nu har vi helt enkelt satt igång med lite ordentligt arbete. Jag har börjat fila på en plan och vi pratade om den. Planen handlar om att skapa lite mer struktur och på så sätt "strukturera bort" problemen. Cissi trodde att det säkert fungerar ett tag men hela livet? Nja, hon anser att jag måste lära mig att hantera mina känslor, jag måste hitta en annat sätt än att stoppa saker i munnen. Tadaa! Haha, nej det är lättare sagt en gjort. Men det verkar som att hon har klurat på det här för hon har hittat en bok, jo jag vet, ännu en bok, men skitsamma jag är öppen för förslag! Boken heter iaf snällfällan och jag är riktigt nyfiken på den. Det känns nästan som ett tecken från ovan faktiskt. Jag är ju lite småtroende och jag har alltid älskat änglar, mitt hem har varit fullt (och är idag halvfullt) med änglar så kanske, kanske är detta boken för mig. Jag är dock lite för snål för att köpa den så jag vill låna den på biblioteket först. Det börjar nämligen bli rätt så fullt i bokhyllan av alla självhjälpsböcker ;)
 
Jag har även fått en läxa, dags att skriva ner 3 bra saker som jag gjort under dagen! Vi kom nämligen fram till att jag ser ner på mig själv ganska ofta. Jag ser mig själv som misslyckad mest hela dagen. Det börjar typ med att jag går upp för senare än jag tänkt med- misslyckande, jag äter inte den frukost jag tänk mig- misslyckande, jag hittar inget bra att ha på mig-misslyckande. Ja ni förstår. Det är så mycket som är knas i mitt tankesätt och det är dags att börja ändra på det.
 
Så! Nu är det dags att börja arbeta på riktigt, the pity party is over! ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Minendie

Det låter riktigt intressant, jag ska nog kolla efter den där boken. Vad bra att du får ordentlig hjälp med att ta dig ur det här.

2012-11-26 @ 18:46:11
URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Jenny

Åh vad bra! Låter så spännande att få hjälp med det jobbet. Tror inte att det finns någon annan väg till hållbar viktnedgång och bättre hälsa än via den egna hjärnan. Kan man få den ätt tänka rätt han man kommit långt :) Du får berätta om boken!

2012-11-26 @ 23:42:25
URL: http://2xlblog.com
Postat av: Linda

Undrar om inte alla människor ser ner på sig själva eller om det finns lyckliga jäklar någonstans som går igenom livet nöjda med allt

2012-11-28 @ 12:06:37
URL: http://losingitnow.blogg.se
Postat av: smulan

Visst är det konstigt att vi har så lätt att se ner på oss själva och tycka att vi är misslyckade, men ingen annan ser det ju på det viset. Inte dömer vi nån annan på det hårda sättet heller. Nej vi borde vara snällare mot oss själva. Det låter lätt att sluta att använda mat som tröst eller för att hantera olika känslor, men det är det inte. Men man kan ju ta det lite i taget och som sagt var inte döma sig själv om man misslyckas. Jag har använt mat som tröst och för att slippa känna efter ibland. Men nu var det längesen. Det funkade riktigt bra för mig att börja med att ta reda varför jag åt. När jag gjort det var nästa steg att ta reda på om jag kunde lösa det på nåt annat sätt än att äta. för jag njuter inte av det jag äter när jag tröstäter, då bara handlar det om att proppa munnen full och slippa känna och tänka. Nu njuter jag av mat och godis igen och stoppar när jag är nöjd. Förut blev jag aldrig nöjd.
Hoppas du kommer att nå dit också. Men du verkar ju få bra hjälp och du verkar envis.Det gäller bara att kunna rikta den envisheten åt rätt håll!
Kram

2012-11-29 @ 14:52:21
URL: http://smulgubben.wordpress.com
Postat av: Thea Tränar

Jag tror att det där kan vara bra, att arbeta med sig själv. Jag tror att det är nödvändigt :)

Jag vet precis hur svårt det är. Låta bli att stoppa mat i munnen.
Jag älskar ju böcker och den där boken har jag aldrig läst, jag kanske borde ta och kolla upp den.

2012-12-02 @ 17:21:41
URL: http://theasutmaning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0