Sinnesro

Godmorgon, vet ni, idag jobbar jag hemifrån, vilken grej! Våra datorer ligger nere på jobbet så det fanns inte så mycket och göra där. Men... ja då förstår ni kanske att det inte finns jättemycket att göra hemma heller men jag tog hem lite grejer så får vi se hur många timmar jag får ihop.
 
Igår var jag på så kallad sinnesrogudstjänst i kyrkan och det var riktigt härligt! Mitt mål är att gå på de så ofta som möjligt men det är så sällan och det har passat så illa men igår fick jag ihop det. Det var mycket folk och härlig stämning. Det är verkligen en speciell typ av gudstjänst som liknar typ AA:s möten. Man läser t.ex. sinnesrobönen, sjunger sinnesropsalmen och så delar man med varandra (ni vet när man får dela med sig av något man vill berätta). Andra delar i gudstjänsten är att man sjunger några fler psalmer i passande tema, läser texter och sedan gör man en vandring där man kan tända ett ljus för någon/något, skriva en bön, be om välsingnelsen av prästen eller diakonen eller be att dom ber särskilt för någon/något. Man kan även ta en liten sten som får symbolisera något som man sedan lägger ifrån sig på altaret! Det är verkligen en härlig grej och jag hoppas verkligen att jag kan gå nästa gång också!
 
Men nu måste jag klargöra min koppling till kyrkan. När jag var ung var jag militant motståndare men sedan blev jag nyfiken. När jag skulle göra min sista praktik så lyckades jag inte hitta någon praktikplats i min stad och då vet jag inte om det var jag eller min praktiklärare som kom på kyrkan. Så blev det iaf och jag är otroligt glad över att jag fick den chansen! Jag kan säga att jag inte är självklar i min gudstro men jag är självklar i min tro på människan och hur mycket gott hon kan göra för andra människor! Jag fick se så mycket kärlek under min praktik och jag är så otroligt glad över att jag fick den möjligheten!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej!
Jag vet inte riktigt hur men på något sätt har jag halkat in på din blogg och läser ibland. Hursom: jag har en ätstörning som jag bråkar och kämpar med och mot och har också, lite i kombination med den behandling för ätstörning som jag går i, sökt efter en kyrklig gemenskap just med fokus på andlighet snarare än religiositet att må bra av och ingå i. Jag bor i Malmö men är osäker på om det är där du också bor? Om så är fallet; har du lust att tipsa på var den här gudtjänsten är någonstans?

Tack!
Lisa

2012-10-18 @ 10:28:28
Postat av: Tweety

Snyggt halsband. Du vet väl att det är en bloggträff den 27:e i Lund :-) Jag skall dit.Ha en en underbar torsdag. Kram

2012-10-18 @ 10:35:36
URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: smulan

Låter som mumma för själen. Sen var det en väldigt fin beskrivning av din tro. Tänk om fler kunde ha en sån tro. Att tro på människan är väl bland det finaste vi kan göra.
Ditt inlägg sprider sån ro idag tycker jag. Tack för det:)
Kram

Svar: Åhh tusen tack, va härligt att höra att jag sprider ro! Det värmer!
Joline

2012-10-18 @ 16:52:20
URL: http://blogg.amelia.se/smulan/
Postat av: Jennie

Hej satt och googla och fann din blogg.
Jag jobbar snart inom kyrkan och jag håller med sinnesro är speciella och en väldig värme.
Glad att jag fann dig jag har nyss hoppat på mitt viktig och är på dag 4 idag.
Är det okej att jag svarar på lisas fundering?
Jag gör det iallafall!
Lisa de flesta församlingar har sinnesrogtj ibland kan det heta lite olika så jag vet inte vad det heter specifikt i Malmö men hör på församlingshemmet eller googla sinnesrogudstjänst och Malmö, vill du ha mer hjälp så titta in hos mig och lämna en kommentar med mejladress så kan jag hjälpa dig privat.

Nu ska jag läsa vidare och inspireras här :-)

2012-10-18 @ 17:26:22
URL: http://minegnaviktresa.blog.se
Postat av: GT

Så fint skrivet!
<3

2012-10-18 @ 21:35:37
Postat av: ♥ Malin ♥

Åh vad sugen jag blev på att gå på sinnesrogudstjänst nu, det är verkligen jättemysigt och länge sen jag var på en sån. Det var längesen jag var i kyrkan över huvud taget faktiskt, vet inte varför... För mycket att göra hela tiden med flytt, plugg m.m. Men ska nog komma iväg snart, vore riktigt skönt faktiskt! :)

2012-11-03 @ 14:29:33
URL: http://citronsocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0