Besök på ätstörningsmottagningen

Då var det en ny vecka och jag började veckan med ett besök på ätstörningsmottagningen. Jag kände mig ganska oförberedd när jag gick dit men väl där blev det ett givande samtal.

 

Jag berättade att jag faktiskt vid flera tillfällen har valt att inte äta. Min favorittanke är ju ”imorgon är en ny dag” men nu har jag istället sagt, ”många bäckar små”. Varje gång jag låter bli att överäta eller hetsäta leder faktiskt till något bra, både fysiskt och psykiskt.

 

Vi pratade även om min syn på mig själv. Jag vet att jag inte skrivit om det här ännu men under min resa i Vemdalen så hann jag uppleva en hel del. Vi var där i tre nätter och varje kväll fick jag arbeta med mig själv. Första kvällen kände jag mig så ful och jag ville nästan bara åka hem. Jag stod och tittade ner i golvet när vi var på ute och jag kände mig så obekväm och felplacerad. Dagen efter så valde jag min finaste outfit, målade mig omsorgsfullt och… drack lite extra vin. Jag bestämde mig för att ha en kul kväll och ta min plats. Kvällen blev roligare och jag vågade titta upp och dansa och prata med folk. Sista kvällen blev även den bra. Jag insåg att jag klarade mig själv och var inte som ett plåster på mina vänner. Jag är inte bekväm med min storlek men jag är ganska bekväm med den jag är. Jag är fin på mitt sätt.

 

Sedan pratade vi om mina krav på mig själv. Jag känner ju att jag är dålig nästan hela tiden. Jag vet att jag har viktiga saker att göra på jobbet men när jag väl sätter mig vid skrivbordet börjar jag att tänka på att äta. Istället för att ta tag i det som behöver göras så äter jag, eller fantiserar om att äta. Det är min snuttefilt.  Jag vill rymma från allt som är jobbigt och ett favoritsätt att ”rymma” är genom att äta. Det är en riktigt jävla hård nöt att knäcka.

 

I slutet sammanfattade hon vårt samtal och kom fram till tre punkter som jag ska tänka på.

 

-         ”Många bäckar små”.

-         Min syn på mig själv.

-         Hur ska jag hantera mina känslor och krav utan att äta.  


Kommentarer
Postat av: ERIKA ENROTH

Ja verkligen! Så kanske man mår ännu bättre =)?

Oftast har man ju för HÖGA krav på sig själv. Tyvärr! Lycka till =) kram

2013-02-18 @ 13:00:34
URL: http://erikaenroth.com/
Postat av: smulan

vilken bra sammanfattning! Verkligen tänkvärd.
Att det ska vara så svårt att ta plats och våga finnas till när man inte trivs med sin vikt?
Men jättekul att du vågade andra kvällen:)
Önskar dig all lycka! Självklart är du fin på ditt sätt:)
Kram

2013-02-18 @ 13:34:21
URL: http://smulgubben.wordpress.com/
Postat av: A

Det var bra att du hade roligt!
Kram kram

2013-02-18 @ 20:17:52
URL: http://motnyalivet.blogg.se
Postat av: Eleonor

Jag fantiserar också om att äta, bara för att jag inte kan eller får, för då går jag upp i vikt. Är det också en ätstörning? Väldigt bra skriver, man förstår mer om dig, man känner igen sig själv en hel del också.

Kram

2013-02-19 @ 09:58:20
URL: http://thecrowandthebutterfly.blogg.se
Postat av: Anna

Du ska bara veta hur fin du är, du kommer närmre bra tankar och tycke för dig själv hela tiden. Mycket bra jobbat! Jag att skriva om hur bra du är tills den dagen då du inser detta själv<3 massa peppkramar till dig

Svar: Åhh, va jag glad jag blir av din kommentar! Tusen tack underbara du!
Joline

2013-02-19 @ 20:04:17
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Pernilla Be

"Jag är fin på mitt sätt." Underbar insikt, och så viktig. Man ska sluta jämföra sig med andra. Man ska vara nöjd med det man har just nu. Det syns utanpå också, oavsett vad vågen visar. Skönhet kommer inifrån :)

kram, pernilla be

2013-02-22 @ 15:48:48
URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Sofia

Önskar dig all lycka till....har själv varit med om ätstörningar som jag har fått kämpa med

2013-02-25 @ 21:01:00
URL: http://www.acordingtosofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0