Sinnesrogudstjänst

Jag måste nog skriva lite om det här med sinnesrogudstjänst. Jag vet inte om jag har gjort det förut men struntsamma, jag gör det igen.

 

Jag kan inte svara för hur andra kyrkor gör men i den kyrkan jag går till fungerar det så här:

 

Vi sitter framme runt altaret och varje gudstjänst har olika teman, igår var temat vila. Prästen och även deltagare i gudstjänsten läser texter som passar till temat och man sjunger även psalmer som passar. Vi sjunger även sinnesrobönen i en sångversion. På vår gudstjänst finns det en musiker som spelar både gitarr och piano.

 

Det är svårt att beskriva allt men jag tycker om en del där man får möjlighet att göra vad man vill. Då spelar musikern och man får gå och tända ljus på altaret. Det finns en korg där man kan skriva böner och det finns även en korg med stenar där man kan ta en sten och låta den symbolisera något. Sedan tar man stenen och lägger den vid altaret och på så sätt lägger man ifrån sig stenen. Vad det sedan symboliserar får man bestämma själv men jag brukar tänka på något som är jobbigt och som jag vill lägga ifrån mig eller något som jag vill ha hjälp med att bära.

 

Det finns även tid för att ”dela” man får alltså dela med sig av något om man vill. Det kan vara vad som helst eller kanske handla om något utifrån dagens tema. Som ni förstår så liknar sinnesrogudstjänten ett AA-möte (anonyma alkoholister) men det gillar jag. Det kan fylla en funktion på så många olika sätt, det behöver inte handla om missbruk, det kan handla om alla möjliga saker för sinnesro behöver nog de flesta bli bättre på att känna.

 

Vi avslutar med att ställa oss upp runt altaret och hålla varandra i händerna och läsa sinnesrobönen. Det kan kännas lite småjobbigt för mig som inte är så sugen på kroppskontakt med människor jag inte känner men igår så var jag så kall och jag fick två varma händer i mina och det var faktiskt härligt! Antagligen var det inte lika skönt för dem som fick mina kalla händer i sina :P

 

Jag rekommenderar iaf alla att prova att gå på en sådan gudstjänst!

 

Sinnesrobönen
 

Gud, ge mig sinnesro

att acceptera det jag inte kan förändra

Mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden

 
 
                 Bildens källa

Kommentarer
Postat av: smulan

det låter verkligen vettigt att lägga i från sig saker som är jobbiga och som man inte kan göra nåt åt.
Det skulle vi alla behöva lära oss.
Var rädd om dig.
Kram

2013-01-18 @ 14:20:26
URL: http://https://smulgubben.wordpress.com
Postat av: Anna

Tack för förklaringen. Känns som en bra grej att göra. Något sånt har vi inte här.

2013-01-19 @ 17:43:02
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0