Intressant tanke!

Jag får ingen lust till att blogga när det går dåligt för mig men tusen tack för era fina kommentarer på förra inägget! Det värmer verkligen! Och får mig att få lite extra dåligt samvete också ;) Haha, men det gör inget!
 
Nu måste jag skriva om något jag hörde på Biggest looser sverige. Sara från förra året var där som gästtränare och då  frågade hon Robert om vad som låg bakom hans övervikt. Han kunde inter riktigt svara på det och då sa hon att hennes övervikt var ett symtom på ett annat problem.
 
Det var verkligen en intressant tanke. Jag tror att jag har tänkt den förr och vi har säkert pratat om de när jag gick i terapi på Ätstörningsmottagningen men ändå känns frågan så främmande. Varför är jag tjock? Varför äter jag som jag gör? Vad är mitt beteende symtom på?
 
Detta är verkligen inte någon lätt fråga. Har ni tänkt på det? Anledningen till att ni (som är överviktiga) ätit er till en övervikt?

Kommentarer
Postat av: Annika

Snubblade in här i letande efter bloggar om viktnedgång och detta inlägg fick mig att fundera...Jag tror att det i mitt fall finns en miljon anledningar, både mindre komplicerade och vissa kanske långsökta. Den största anledningen är nog dock den onda cirkeln som skapas av dålig och för mycket mat. Man blir trött vilket leder till irritation och kanske ledsen, vilket leder till att man vill tröstäta. Och i mitt fall blir jag direkt lycklig när jag har en pizza, 2 olika påsar chips och godis på bordet. Lyckan varar i ungefär 15 minuter.... Och dagen efter är jag trött igen, något jobbigt kanske har hänt och vips så behöver jag upprepa beteendet...

tack för en intressant blogg!

2015-03-16 @ 10:27:08
URL: http://enoviktigblogg.blogspot.com
Postat av: Eleonor

Jag upplever att mitt matmissbruk har börjat framträda mer nu när jag tränar och försöker vara mer hälsosam än för 4 år sedan. Jag tror inte att fallet är så, men vad är anledningen att jag inte känner att jag kan kontrollera mig? Jag känner mig ofta uttråkad, ledsen, eller bara känslosam... tom på något, kan inte riktigt sätta fingret på vad men kanske känner jag mig ensam även om det egentligen är det sista jag är. Jag har en underbar pojkvän, men ja, jag känner mig ensam... varför måste jag låta den känslan styra över mitt ätande och välmående?

Svar: Känslor och beteenden är så underliga! Jag är också väldigt lycklig och glad över min älskade lilla skatt! Kan det finnas en bättre anledning till att vara sund och ta hand om sig själv för framtiden?! Ändå fixar jag det inte!
Joline

2015-03-16 @ 18:59:37
URL: http://thecrowandthebutterfly.blogg.se/
Postat av: Madde

Om man tanker hur jag gick upp då så var jag deprimerad och det vart bara värre over att gå upp I vikt sen vart de där som en spiral bara som vart värre och värre. Sen kan jag erkänna så har jaga lltid varit matglad och speciellt godis och sötsaker! Och ja när man mr dåligt så vart jag en soffpotatis och då kan de ju bara gå åt ett hall med vikten.

Nu har jag fått till om jag har en dålig dag så tränar jag lite extra istället :P

Svar: Bra att ha den diciplinen! Själv hamnar jag tyvärr lite mer i den onda spriralen att "jag är ändå onyttig så det är ingen idé att jag går till gymmet". NOLL logik!
Joline

2015-03-17 @ 08:06:29
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0