Dag 7 - Mamma och "missbruk"

Än så länge har dagen gått bra. Vågen visade ett minus -300 g imorse så jag är lite nöjd. Men jo, jag vet, jag borde inte väga mig varje dag. Jag funderar på att ställa ut vågen i förrådet och bara ta in den till måndagmorgon. Då kommer jag ju inte veta om dom eventuella upp och nedgångarna som skett under veckan. Ska vi säga att jag gör det från och med nästa vecka. Alltså från och med måndag ; )
 
Jag måste även säga att jag har en helt underbar kompis som peppar mig nu. Hon skickar pepp-sms varje morgon. Idag skickade hon dock inget pepp-sms utan en order. Såhär skrev hon. Detta är inte ett pepp sms, utan en order för dig att klara dig utan godis, jag vet att du kan, du vet att du kan. Ser fram emot fredag! Lycka till! Kram
 
Nu till dagens tema.
 
Dag 1 - Varför började jag blogga igen?
Dag 2 - Graviditet med allt vad det inneburit för mig.
Dag 3 - Ätstörningsmottagningen
Dag 4 - PT och träning
Dag 5 - Kosthållning
Dag 6 - Fysisk och psykisk hälsa
Dag 7 - Mamma och "missbruk"
Dag 8 - Min kropp och mitt inre i mötet med andra
Dag 9 - Anonym blogg
Dag 10 Tiden som nybliven mamma
Dag 11 En läsare ger sig till känna
 
Dag 7 - Mamma och "missbruk"
 
Ja herregud, nu står jag här med en ny liten varelse som jag ska ta hand om på bästa sätt. Hur gör man då när man inte lever som man vill lära ut? Inte lätt. Jag säger till mig själv att det kommer att ta ett tag innan han är stor nog för att förstå och ta efter mina dåliga vanor. Men tiden går hur fort som helst så jag kan inte vänta. Jag måste hitta nya vägar att leva ett sunt liv, varje måltid är en möjlighet att göra ett klokt val!
 
Det sorgliga är att det har varit tungt som nybliven mamma. Jag har dock det som ett annat tema, vilket kanske blev lite konstigt men, men det kommer dag 10.
 
Nu ska jag göra en hemsk liknelse men den är ändå viktig tycker jag. Nu när jag försökt att sköta med den senaste tiden så har jag sagt till mig själv. - Gör det för din son skull, gör kloka val för att bli en stark och sund mamma. Ät inte godis av kärlek till din son!  Och vad gör jag? Jag köper godis ändå. Just då väljer jag att inte tänka på dom tankarna eller så säger jag, - jag kan sluta imorgon istället. Fy fan så vidrigt!  Jag jobbar ibland med mammor som inte får behålla sina barn på grund av sitt missbruk av div. droger. Vi ger dem chanser att bevisa att de är drogfria men de klarar det inte. De kommer alltså att förlora vårdnaden om sina barn men klarar det ändå inte! Nu kommer liknelsen som egentligen inte är rättvis men  jag tänker göra den ändå för på ett sätt, om än bara till en 100/del så förstår jag dem. Jag kan stå i en butik med min son i vagnen framför mig och ändå stoppa chockladkakor och godispåsar i korgen. Jag ser in i hans blå ögon och tänker en dag till gör ingenting. Det är sorgligt.
 
Men just nu går det bra. Jag måste fokusera på det. Jag tar en dag i daget, en måltid i taget. Jag ska bli en frisk och sund mamma.

Kommentarer
Postat av: Selma

jag hoppas du slipper det dåliga samvetet en dag. Godis kommer du få leva med när du har barn, och fredagsmys. Men äter man då bara blir det lättare. Att vara hemma med barn och inte jobba är värsta tiden. Då gick jag upp massor för man är som hemma och kan äta när man vill. Tog mig 5 år efter sista barnet att komma till insikt och gå ner mina 50 kg.

Svar: Ja godis och annat kommer att vara en del av mitt liv så det gäller att jag arbetar fram ett bra förhållningsätt för att hantera det framöver!
Joline

2015-02-12 @ 05:38:28
URL: http://www.detfixarsigkanske.blogg.se
Postat av: Tomtan

En dag i taget är bästa planen!

2015-02-12 @ 16:00:18
URL: http://entomtastankar.wordpress.com
Postat av: Minendie

Jag känner igen mig i dina tankar. Jag åt väldigt mycket godis de första tio månaderna som mamma, sen började dottern intressera sig allt mer för vad jag åt så jag drog ner på godiset och äter nu nästan bara när hon sover. I början hade jag jättesvårt att få till matrutiner för mig själv så jag åt godis och kakor istället, trots dåligt samvete. Att fokusera på en måltid i taget verkar bra, ett val åt gången. Det blev en rörig kommentar men jag skyller på att klockan är mycket ;)

2015-02-14 @ 00:32:22
URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Cinderella

Under de perioder då jag tränar, äter bra och känner mig stark, då tänker jag alltid: "jag gör detta för att få leva och vara så frisk för våra barns och deras framtida barns skull" och det känns så självklart och givet. Under perioder som nu då jag låter stress och soffa kontrollera mina val, så tänker jag ovanstående tanke, men det tar inte skruv. Jag vet inte varför. Det är väl det där "jag gör det i morgon..." som påverkar.

2015-02-15 @ 12:12:55
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0