Dag 27: Ett recept

Haha, ja det här med recept har aldrig varit min grej! Helt ärligt följer jag nästan aldrig recept så det är svårt för mig att rekomendera något ;)

Men jag älskar att baka bröd och det här brukar jag följa någelunda!


Ett bröd med honung och äpple som inte behöver någon jästid.

Färdigt på: 1 tim 40 min


Ingredienser

2 2 dl havregryn
5 5 dl siktat dinkelvetemjöl
1 1 dl linfrön
1 1 dl russin
1 1 dl grovt hackade hasselnötter
2 2 tsk bikarbonat
1 1 nypa havssalt
4 4 dl naturell yoghurt
3 3 msk honung
1 1 st äpple
2 2 msk blandade frön till topping
10 10 st örtblad till dekoration

 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet.

3. Rör sedan ner yoghurt och honung.

4. Riv i äpplena.

5. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten.

6. Strö på fröna och lägg på några örtblad.

7. Grädda brödet på nedersta valsen i cirka 80 minuter. Kontrollera brödet med ett träspett - är det torrt så är brödet klart.

 


Kommentarer
Postat av: JD | 60 kg ska bort!

det lät gott, jag är så seg på att baka eget. borde verkligen börja göra det :) nu kanske? hehe



jadå jag hittade ^^

2011-02-20 @ 22:47:19
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: Malin

Spännande recept! Detta ska testas! :D

2011-02-21 @ 14:14:00
URL: http://citronsocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0