Ändra livsstil

Jag har insett jag nog inte har skrivit om min kompis som bor i en annan kommun och som har kommit i kontakt med en riktigt spännande insats. Hon lider nämligen av liknade problem som mig så till slut sökte hon hjälp. I kommunen informerade dom då om att dom ska starta en livsstilskurs där en grupp under en 2 års period ska följas åt och bit för bit göra förändringar. Jag tycker verkligen att det låter helt underbart!! Det var ett bra tag sen hon berättade detta för mig så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det handlade inte om någon bantningsmetod eller att träna maniskt. Det handlade om att i små, små steg göra förändringar i sitt liv. T.ex. började man med att träna 1 gång i veckan i ett antal veckor och sen ökade man successivt. När det gällde ätandet var det samma sak, då började man också i små steg med en livsstilsförändring.

Kanske är jag lättlurad men någonstans tycker jag att detta låter otroligt sunt! Att ge sig själv tid och att ta ett litet steg i taget låter ju jättebra!! Men det är ju så många andra teorier som råder i samhället. Det är nolltolerans mot socker och kolhydrater och minst en timmes träning/dag. Jag erkänner verkligen att jag är fullkompligt förvirrad i mitt huvud just nu men jag har en plan. För mig är det just nu viktigt att jag överhuvudtaget äter frukost, lunch och middag. Jag lever lite efter good enough tänket. En middag bestående av köpta köttbullar och vanliga makaroner är bättre än en påse godis. Så är det bara och det är good enough!!


Kommentarer
Postat av: Sojkas Framtid

Nä verkligen inte.



Vacker bild! :)

2012-04-25 @ 09:38:12
URL: http://www.sojkasframtid.se
Postat av: J.

Man behöver verkligen inte följa någon trend.. För trender dör ju ut också. Och då står man där sen. Nej, jag tror på det du skriver om att ta små steg och förändra sin livsstil lite efter hand. Förändrar livsstilen gör man ju inte över en natt (om det är mycket som det behöver ändras på). Jag äter allt möjligt med sunt förnuft och jag är smal liksom. Det viktiga är att hålla dessa 5 måltider/dag vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Kroppen älskar rutiner och att hålla rutinerna med maten lönar sig, man blir att må så mycket bättre. Det är liksom hälsosammare att äta en pizza till lunch än att hoppa lunchen helt, för det förstör ämnesomsättningen totalt. Sen kan man lägga till träningspass i dessa rutiner också. Jag hoppas du lyckas! Få in bra rutiner och du är mer än halvvägs :)

2012-04-25 @ 09:50:20
Postat av: Barbro

Min erfarenhet är att inte ha några förbud. Inte ha några förbjudna matvaror. Men att äta allt med måtta å då självklart motionera åxå med måtta.

2012-04-25 @ 11:40:00
URL: http://byebyekilon.blogg.se/
Postat av: emma-isabella

Inte fan behöver man det... Håller med ovanstående.. fin bild :)

kram och pepp

2012-04-25 @ 15:31:20
URL: http://emmaisabellavictoria.se
Postat av: Tigerhonan

Ja när jag är själv så är jag oftast väldigt rastlös och då blir det att jag pluggar istället :P

2012-04-25 @ 17:14:44
URL: http://www.tigerhonan.net
Postat av: evelina

sjukt vacker bild må ja säga:)

2012-05-02 @ 11:07:34
URL: http://mystjej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0