Dag 5 - Kosthållning

Hej, denna dag har inte gått bra. Imorse var det dags för invägning och vikten i fredags var som bortblåst. Har ni någon teori kring följande.
 
Vikt måndag 2/2 103.8 kg
Vikt fredag 6/2 101.6 kg
Vikt måndag 9/2 102.7 kg
 
I fredags när jag såg att jag gått ner blev jag så jäkla peppad så jag började äta ännu bättre. Det enda jag gjort under hela helgen var att jag åt mycket Kinamat i lördags. Annars har jag skött mig mycket bättre än under vardagarna.
 
Jag vet att det är fel av mig att bli nedslagen men det blev jag. Så när jag packade upp skötväskan och insåg att svärmor lagt en påse bullar där igår så åkte det ner en och annan bulle. Min mamma kom förbi med lite lakrits också och jag borde ha bett henne att ta med sig det härifrån men nej jag smaskade i mig några under dagen istället. Det är ingen katastrof, jag vet, på banan bara men jag känner mig rätt låg. Kanske är min syn på vad som är bra mat fel. Kanske ströp jag matintaget så att kroppen fick lite spunk och inte alls kände sig sugen på att bränna fett., Ja, vet vem.
 
Nu till dagens tema.
 
Dag 5 - Kosthållning
Jag har inte följt någon speciell diet på väldigt länge. Jag vet egentligen aldrig om jag hängivit mig till någon speciell diet en längre tid.
 
Jag vill tänka och äta med "sunt förnuft". Jag klarar inte att vara för hård och strikt mot mig själv då tappar jag livslusten. Jag har haft kontakt med både kostrådgivare på gym och dietister på sjukhusi omgångar så jag känner mig ganska kunnig inom kost. Jag vet att man behöver äta ganska mycket (dock bra saker) för att gå ner i vikt. Kroppen behöver bränsle för att bränna fett.
 
Jag försöker att äta ca var tredje timme och det fungerar bra för mig. Jag är väldigt känslig för blocksockerfall och äter jag inte regelbundet har jag väldigt lätt att falla dit på godsaker.Jag vet inte om det är intressant exakt vad jag äter men jag kanske lägger upp lite matbillder då och då.
 
Såhär har denna dag sett ut.
 
Frukost: vanlig fil, lite havregryn, solrosfrön, krossade linfrön, chiafrön och en skivad banan. 2 kokta ägg och en stor kopp te.
Lunch: sallad med kyckling, bönor, morot, rödlök, soltorkade tomater, vinägrett och creme de balsamico.
Mellanmål: Ett päron och några bullar
Middag: Fiskgratäng (potatis och torsk)
Löpande under dagen, lite lakristpastiller.
 
Inte en optimal dag men så såg den ut, i ärlighetens namn.

Kommentarer
Postat av: Selma

Tycker nog att din dag ser ok ut. Kanske inte för att gå ner i vikt, men för att stanna i vikt. Och kanske ska du lägga in din vikt i nåt slags diagram så du ser viktnedgången. 1kg på en vecka är helt ok viktnedgång! Att det pendlar har kanske att göra med hormoner, vätska osv. Fortsätt kämpa!

Svar: Jag funderade också på om det kunde vara något sådant "kvinnligt" som påverkade vikten. 1 kg är egentligen jättebra så jag blir lite arg på mig själv som surar ur för det!
Joline

2015-02-09 @ 20:55:30
URL: http://www.detfixarsigkanske.blogg.se
Postat av: Anonym

Vätska gör ju massor! Mitt råd skulle vara att väga 1 gång i veckan. Jag har appen Ideal weight, där ser man i diagram.
Jag tycker maten ser jättebra ut!

Svar: Ja, en gång i veckan vore mer rimligt! Det kan vara svårt att hålla sig borta från vågen dock...
Joline

2015-02-09 @ 21:49:05
Postat av: Helena

Hej!

Jag är också otroligt känslig för socker men har hittat en helt ny version av mig själv och trivs bättre än vad jag någonsin gjort när jag stryker det så gott det går, håller jag <5g/100g kolhydrater och tar mig igenom de första veckorna så har jag energi och ett underbart humör samt en känsla som säger att jag kan göra ALLT!

Jag har valt en livsstilsförändring och så gott som eliminerat stärkelse ur mitt liv, det har gett mig den bästa kroppsuppfattningen ett missbruk av mat i 20 års tid, jag faller fortfarande ibland och håller på att jobba mig ur diket just nu men genom att aldrig vara hungrig, omge mig med god mat och vetskapen om att mitt underbara humör väntar runt hörnet ger mig motivationen tillbaka!

Glöm nu inte att ta fram måttbandet om du vill ha resultat, den där vågen är inte att lita på ;)

Svar: Jag försöker att äta mindre kolhydrater och välja bra kolhydrater. Va kul att du hittat en ny version av dig själv och att detta fungerar för dig! Jag har mätt, det gäller bara att orka vänta på resultat. Tyvärr är ju vågen lite mer direkt i sin "dom" ;)
Joline

2015-02-10 @ 09:35:55
Postat av: Viveca Jansson

Jag började fundera lite på vad som händer om du säger till nära och kära att du försöker gå ner i vikt och ber dem inte att komma med bullar och godis. Att det är bättre att de ger frukt om de ska ge något gott. Även om de ger i välmening så blir det ju fel när man försöker kämpa mot sockermonstret. Det är lite som att ge heroin till en missbrukare..

Svar: Absolut, jag borde verkligen be dom att inte ge mig godsaker. Det är en enkel sak som skulle underlätta mycket. Tack!
Joline

2015-02-10 @ 11:45:49
URL: http://aceviv.blogg.se/
Postat av: Cinderella

Fundera på två saker angående din viktfundering i början av inlägget; 1. var i menscykeln befinner du dig? Men erfarenhet (och som jag har förstått på andra) är att jag kunde samla upp till 1.5-2 kg i vätska strax före mens.

2. Jag har en kompis som är "allergisk" mot lakrits. Hon är förvisso typ 1-diabetiker, men efter ett besök till Island (där världens godaste lakritsgodis finns) blev hon så "stinn" att hon behövde besöka sin diabetesläkare, som nästan gick i taket. Menade att min kompis borde vetat att lakrits är klart olämpligt för henne och att det drar till sig vätska.

Angående ditt matintag så tänkte jag bara att din lunch såg litet liten ut för att att klara ev. frestelser framåt eftermiddag/före middag. Åtminstone hade det inneburit risker för mig...

Svar: Jag vet inte riktigt var jag befinner mig i menscykeln för den har inte blivit regelbunden sedan jag fick barn. Men det är som sagt inte omöjligt att den haft något med saken att göra.
Vilken grej, det där med lakritsen, det hade jag ingen aning om. Det är absolut något att tänka på!

Som du skriver om matintaget så tror jag absolut att min lunch var för liten! Den hade nog en stor inverkan på att jag "misslyckades". Det är en risk som du skriver, jag måste börja inse det och inte tro att jag sparar kalorier genom att äta lite!

Tusen tack för din kommentar!
Joline

2015-02-15 @ 12:21:28
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se
Postat av: [email protected]

Kan ju faktiskt bero på vätska i kroppen därför de visade plus på måndagen :) de tappar du lätt igen ;)

Svar: Ja visst kan det vara så! Det får man inte glömma!
Joline

2015-02-17 @ 18:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0