Sant eller falskt?

Nu ska jag försöka lägga i en höge växel när det gäller träning men jag har en liten tanke som gnager i mitt huvud. Det är nämligen så att den förra kontakten som jag hade på ätstörningsmottagningen sa att 80% är mat och 20% träning när det gäller betydelsen kring viktminskning. Under den tiden då jag gick på ätstörningsmottagningen tränade jag ganska mycket men hetsåt även en hel del. Jag vet inte vilken sanning som låg bakom det, kanske ville hon flytta mitt fokus från träning till kost… eller jag vet inte. Däremot gnager det där lite i mig, 20% det är ju inte så mycket. Men stämmer det eller inte?

Hur som helst så har jag iaf bokat in på ett spinningpass ikväll!


Kommentarer
Postat av: Maria

80-20 låter lite, alltså delen om träning. Men samtidigt är det ju så att man kan träna som en galning men äter du ändå fel så minskar du inte i vikt, medan om du hoppar över all träning men äter rätt kan du ändå gå ner i vikt. Det tar dock längre tid.

Hej förresten :P Ny läsare här som också kämpar med överflödiga kilo.

2012-06-28 @ 16:48:02
Postat av: Anna

Jag har ingen aning om vad som är rätt rent procentuellt, men jag har lärt mig att jag mår som bäst när jag tränar regelbundet och äter mat som min kropp mår bra av.

Du kommer ju märka (och märker redan) vad som fungerar för dig! :)

2012-06-28 @ 19:51:32
URL: http://kanelpinglan.wordpress.com
Postat av: Kicki

Jag har lyckats gå ner 18 kilo på ca 20 veckor utan någon speciell träning. En långpromenad om dagen med hunden möjligtvis...
Nu känner jag denna gången att jag vill röra på mig, få muskler och bli fast i kroppen...

2012-06-28 @ 23:29:28
URL: http://www.machmo.se
Postat av: J.

Jag såg ett program förr där personer testade vad som var mest effektivt för viktnedgång, en fick bara träna och fortsätta äta ohälsosamt, den andra ändrade bara maten utan att träna. Den som gick ner betydligt mycket mer än den andre var den som bara ändrat maten. Och det märker jag själv också, har ju alltid tränat lite iaf, men först nu på senaste när jag bytt ut mycket mot grönsaker mm som jag fått resultat. Men träning är ju så mycket mer än bara vikt, det är ju livskvalitet och endorfiner :D

2012-06-29 @ 00:36:34
URL: http://Jenniferitext.blogspot.com
Postat av: youlia

Jo, det stämmer!
När man har övervikt så är det lättare att tappa kilon genom att ändra kosten framförallt och utöva lågintensiv träning såsom powerwalks eller liknande :) Sen när man tappat lite överflödiga kilon kan man ju styrketräna, core-pass och liknande för att bli "fast" :D Så gjorde jag iallafall!

2012-08-14 @ 21:38:09
URL: http://youlia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0