Olika begrepp

Tack för alla kommentarer i mitt tidigare inlägg. Det var intressant att höra att flera av hade lite samma "tänk" som jag!! Något som jag funderade över var dock vilka begrepp jag använder mig av.
 
Jag vet inte hur pålästa ni är därute eller hur mycket ni bryr om olika benämingar men jag använder mig endel av begreppet hetsätning. Förut har jag nog använt det i sin rätta benämning, alltså att man intar stora mängder mat eller annat ätbart på kort tid. Jag har nog aldrig riktigt hetsätit mat utan det är godiset som är min svaga punkt. Jag kan överäta mat, absolut men inte på samma sätt som jag kan/kunde gå loss på godis. Tidigare kunde jag åka till tre olika butiker bara för att få tag i allt godis jag ville ha. Anledningen till att jag gick till flera butiker var också för att jag skämdes för att jag handlade så mycket godis. Idag har man ju lite kommit ifrån det problemet på grund av shop express och liknande tjänster.
 
Hur som helst så gör jag inte så längre. Det händer mycket sällan att jag går loss så hårt. Tack för det!!
 
Frågan är vad man ska kalla det jag numera sysslar med. T.ex. trycker i mig en halv sats med kladdkaksmet ibland. Det är ju inte normalt men det är kanske inte hetsätning heller.

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag skulle nog kalla det matmissbruk oavsett om det är mat eller kladdkakesmet för det är ett sorts missbruk och jag har många gånger i mitt fall upplevt det som ett beroende. Jag kan inte sätta fingret på vad det är jag har varit beroende av, inte själva sockret så det är ju inte ett socker beroende utan mer ett "trycka det jag hittar beroende." Det är ju själva förhållningssättet till olika produkter som är fel och inte att vi hetsäter.
Har jag förstått dig rätt? Det som är bra är att det finns en medvetenhet kring problemet hos oss och det är då vi kan börja kämpa mot en förändring.

2015-03-08 @ 09:49:46
URL: http://vagenarintealltidrak.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0